Studiuj z UwB – uczniowie sami zgłaszają się na zajęcia w Uniwersytecie w Białymstoku

Kolejny raz uczniowie zgłosili się z prośbą o organizację spotkania z wykładowcami UwB. Młodzież trzecich klas III Liceum Ogólnokształcącego im. K.K. Baczyńskiego w Białymstoku oddolnie zorganizowała się i samodzielnie wybierając interesujące tematy skontaktowała się z nami w celu organizacji sprofilowanego programu dla trzech klas trzecich o profilach: matematyczno-geograficznym, matematyczno-fizycznym oraz biologiczno – chemicznym. Kadra akademicka UwB w odpowiedzi na zainteresowanie uczniów w piątek 24 stycznia przeprowadziła szereg interesujących zajęć.

Klasa biologiczno-chemiczna spotkała się z naszymi naukowcami na Wydziale Biologii. Dr hab. Adam Tylicki, prof. UwB opowiadał o udziale cytoszkieletu w transporcie wewnątrzkomórkowym i nadawaniu odporności mechanicznej tkankom i komórkom, a także o chorobach spowodowanych nieprawidłową strukturą filamentów pośrednich. Z kolei dr Marek Bartoszewicz omawiał promieniowanie jonizujące i jego wpływ na organizmy żywe, w tym przede wszystkim na człowieka. Mowa była o katastrofach i awariach jądrowych, jak również o przyszłości i bezpieczeństwie energetyki jądrowej.  Dr hab. Szymon Sękowski omawiał zastosowanie nanocząsteczek w biologii molekularnej i medycznej.

Dr Tomasz Czyżycki z Wydziału Matematyki zaprosił młodzież klasy o profilu matematyczno-geograficznym do odkrywania tajemnicy nieskończoności. Podczas wykładu rozmawiał z uczniami o rodzajach nieskończoności oraz sposobach badania obiektów, w których to pojęcie występuje. Omówione zostały twierdzenia, zagadki, paradoksy i problemy otwarte związane z nieskończonością. Co ma wspólnego dzielenie pizzy z odkryciami Gaussa? Na jaką największą liczbę kawałków można podzielić pizzę krojąc ją wzdłuż jednej prostej, dwóch  prostych, trzech prostych, …, n prostych? Do kreatywnego poszukiwania odpowiedzi na te pytania zaprosiła uczniów dr Anna Rybak z Wydziału Matematyki. Czy fake newsy rządzą światem? Czy fake news może zatem wywołać wojnę albo globalny kryzys finansowy? Dr Justyna Olędzka wraz z pracownikami Wydziału Historii omówili znaczenie fake newsów, weryfikację treści znajdowanych w Internecie. Podczas części warsztatowej młodzież uczyła się jak rozpoznawać fake-newsy oraz jak dokonywać selekcji i weryfikacji informacji.

Klasa o profilu matematyczno-fizycznym dołączyła do rozważań o tajemnicach nieskończoności prowadzonych przez dr. Czyżyckiego . Następnie dr hab. Dariusz Satuła, prof. UwB, Dziekan Wydziału Fizyki zaprosił młodzież na pokazy z mechaniki, m.in.: ruch jednostajny, ruch jednostajny przyspieszony, spadek swobodny, ruch harmoniczny, zderzenia sprężyste i niesprężyste, fale. Uczniowie szukali również odpowiedzi na pytania: jak ogarnąć się w czasie?, w jaki sposób efektywnie łączyć aktywności na kilku frontach?, jak radzić sobie z  prokrastynacją? Dr Mariusz Citkowski z Wydziału Zarządzania zaproponował młodzieży interaktywne zajęcia z zarządzania czasem.

Dziękujemy za spotkanie zarówno uczniom II LO, jak również wszystkim wspaniałym wykładowcom Uniwersytetu w Białymstoku, którzy z otwartością oraz zaangażowaniem wspierają edukację młodych ludzi.

Podobne wpisy