Koła naukowe Uniwersytetu w Białymstoku dla szkół

W maju 2015 r. z inicjatywy dr hab. Eweliny Waśko-Owsiejczuk powstało Koło Nauk Politycznych, zrzeszające studentów z kierunku stosunki międzynarodowe. Celem inicjatywy było stworzenie studentom platformy do dyskusji oraz umożliwienie im rozwijania wiedzy i umiejętności, a także nawiązywanie współpracy z ekspertami oraz innymi studentami o podobnych zainteresowaniach.
W 2023 r. zmieniono nazwę na Koło Naukowe Stosunków Międzynarodowych.

Członkowie Koła angażują się w szereg inicjatyw, m.in. wykłady, debaty studenckie, panele dyskusyjne, warsztaty i szkolenia, współorganizowali ogólnopolskie konferencje naukowe, czy Forum Amerykanistyczne.
ZARZĄD: Paweł Gawryluk (prezes), Artur Bobier (I zastępca prezesa), Justyna Sikorska (II zastępca prezesa),  Piotr Gawrycki (sekretarz), Jakub Dobreńczyk (skarbnik).

Opiekun naukowy: dr hab. Ewelina Waśko-Owsiejczuk.

Uczeń dowie się w jaki sposób sport wykorzystywany jest jako narzędzie polityki, jak wyglądają zależności między nimi. Pozna przykłady ingerencji świata polityki w świat wartości rywalizacji fair-play.

Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)

Osoba prowadząca: student Wydziału Stosunków Międzynarodowych.

Uczeń pozna zależność Internetu i świata polityki, ich wpływ na społeczeństwo oraz codzienność. Dowie się w jaki obecnie sposób nowoczesne media internetowe kształtują i wpływają na opinie.

Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)

Osoba prowadząca: student Wydziału Stosunków Międzynarodowych.

Celem zajęć jest wytłumaczenie czym jest bezpieczeństwo energetyczne i dlaczego pełni ono kluczową rolę w zapewnieniu ogólnego bezpieczeństwa w każdym państwie. Jako przykład poświadczy Sudan, Chiny, Niemcy, Ukraina – która podczas obecnej wojny jest ofiarą ataków na obiekty infrastruktury krytycznej.

Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)

Osoba prowadząca: student Wydziału Stosunków Międzynarodowych.

Wykład ma za zadanie zburzyć mit mówiący o tym, że sankcje są nieskutecznym narzędziem presji politycznej. Uczeń dowie czym właściwie są sankcje, jakie są ich rodzaje, kiedy się je stosuje oraz jakie są ich skutki. Prowadzący będą operować na przykładach obecnych sankcji nakładanych na Rosję, Chiny, Iran oraz Wenezuelę.

Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole)

Osoba prowadząca: student Wydziału Stosunków Międzynarodowych.

Tematyka warsztatów dotyczy weryfikacji treści znajdowanych w Internecie. Podczas warsztatów będziecie mieli Państwo okazję nauczyć się jak rozpoznawać fake-newsy oraz dokonywać selekcji i weryfikacji informacji. Całe warsztaty zajmują ok. 2 godziny i są przewidziane dla max. 30 osób.

Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.

Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole) Osoba prowadząca: student Wydziału Stosunków Międzynarodowych.

Uczeń dowie się o genezie stosunków amerykańsko-chińskich, o tym jak kształtowały się na przestrzeni lat oraz co wpłynęło i doprowadziło do otwartej wojny handlowej oraz technologicznej między państwami. Wiedza ta ułatwi zrozumienie obecnej sytuacji w Azji Wschodniej.

Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.

Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole).
Osoba prowadząca: student Wydziału Stosunków Międzynarodowych

Uczeń dowie się czym są prywatne armie, jak operują w terenie, kto je finansuje oraz jak duży mają wpływ na sytuację na świecie. Głównie omówione zostaną amerykańskie, rosyjskie oraz chińskie prywatne wojska. Temat może ułatwić uczniom zrozumienie roli Grupy Wagnera w trwającej wojnie na Ukrainie.

Forma: wykład
Czas trwania: 45 min.

Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni lub w zainteresowanej szkole). Osoba prowadząca: student Wydziału Stosunków Międzynarodowych.

STUDENCKIE KOŁO NAUKOWE
TEORII WYCHOWANIA
I PRAKTYKI PEDAGOGICZNEJ

Koło powstało 2014 r. Obszarem zainteresowań zrzeszonych w kole studentów jest problematyka związana z wychowaniem dzieci i młodzieży. Koło otwarte jest na współpracę ze szkołami, w tym prowadzenie warsztatów skierowanych do dzieci i młodzieży.  Współorganizują i biorą udział w konferencjach i seminariach na Wydziale Nauk o edukacji UwB (np. „Szkoła dziś i jutro – wyzwania dydaktyczne”, „Edukacja wobec wyzwań współczesności. Między optymizmem a pesymizmem”, “Dobre pomysły na trudne zachowania”, „Na tropie człowieka… wolnego” Antropologia pedagogiczna w projektach badawczych studentów”, „Dziecko w historii między godnością a zniewoleniem” Międzynarodowa Konferencja Naukowa Katedra Historii i Teorii wychowania Wydział Nauk o Edukacji UwB, „Rodzina drugi cud świata” Międzynarodowa Konferencja Naukowa Akademia Wojsk Lądowych im. Generała Tadeusza Kościuszki we Wrocławiu i Fundacja Campus w Stalowej Woli, „Wychowawca XXI wieku wobec nowych technologii”). Koło współpracuje z instytucjami i placówkami oświatowymi oraz organizacjami pozarządowymi (np. Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza im. dr Ireny Białówny, Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny, Areszt Śledczy w Białymstoku, fundacja „Dr Clown”, Rodzinny Domu Dziecka, szkoły podstawowe itd.).

Opiekun naukowy: dr Lidia Dakowicz, mgr Sylwia Romanowska-Jonio.

Zapraszamy do udziału w innowacyjnych warsztatach „Gra ekologiczna z robotem Photon”, które oferują zajęcia edukacyjne połączone z dobrą zabawią i fascynującym światem nowych technologii. To unikalna okazja, by poznać tajniki kodowania oraz pogłębić wiedzę z zakresu ekologii. Celem warsztatów będzie budowanie postawy proekologicznej uczniów z praktycznym wykorzystaniem robota Photon.

Grupa docelowa: klasy 1-3 szkoły podstawowe
Forma: warsztat
Preferowana liczba osób: do 30 osób łącznie; przy grupach 20-30 os. uczniowie będą dzieleni uczniów na 2 grupy, które równolegle będą brały udział w warsztatach.
Czas trwania: 60 min.
Miejsce: Wydział Nauk o Edukacji UwB,
Osoby prowadzące: mgr Sylwia Romanowska-Jonio (koordynator), Sylwia Ignatowska, Martyna Kloza.
*Uwaga: zajęcia w semestrze letnim

Zapraszamy do udziału w innowacyjnych warsztatach „Ja w społeczeństwie – z wykorzystaniem robota Photon”, które oferują zajęcia edukacyjne połączone z dobrą zabawią i fascynującym światem nowych technologii. To unikalna okazja, by poznać tajniki kodowania oraz pogłębić wiedzę z zakresu edukacji społecznej. Celem warsztatów będzie budowanie postawy patriotycznej uczniów z praktycznym wykorzystaniem robota Photon. Podczas zajęć skupimy się także na czynnikach rozwijających kompetencje społeczno-emocjonalne.

Grupa docelowa: klasy 1-3 szkoły podstawowe
Forma: warsztat
Preferowana liczba osób: do 30 osób łącznie; przy grupach 20-30 os. uczniowie będą dzieleni uczniów na 2 grupy, które równolegle będą brały udział w warsztatach.
Czas trwania: 60 min.
Miejsce: Wydział Nauk o Edukacji UwB,
Osoby prowadzące: mgr Sylwia Romanowska-Jonio (koordynator), Natalia Gryżenia, Anita Boguszewska
*Uwaga: zajęcia w semestrze letnim

Zapraszamy do udziału w innowacyjnych warsztatach „Ja w świecie emocji – z wykorzystaniem robota Photon”, które oferują zajęcia edukacyjne połączone z dobrą zabawią i fascynującym światem nowych technologii. To unikalna okazja, by poznać tajniki kodowania oraz pogłębić wiedzę z zakresu kompetencji społeczno-emocjonalnych. Celem warsztatów będzie wspieranie rozwoju emocjonalnego uczniów i rozwijanie umiejętności komunikacyjnych z praktycznym wykorzystaniem robota Photon.

Grupa docelowa: klasy 1-3 szkoły podstawowe
Forma: warsztat
Preferowana liczba osób: do 16 osób.
Czas trwania: 60 min.
Miejsce: Wydział Nauk o Edukacji UwB,
Osoby prowadzące: mgr Sylwia Romanowska-Jonio (koordynator), Kamila Bułkowska
*Uwaga: zajęcia w semestrze letnim

Zapraszamy do udziału w innowacyjnych warsztatach „Ruch to zdrowie – robot Photon Ci to powie”, które oferują zajęcia edukacyjne połączone z dobrą zabawią i fascynującym światem nowych technologii. To unikalna okazja, by poznać tajniki kodowania oraz pogłębić wiedzę z zakresu edukacji zdrowotnej. Celem warsztatów będzie budowanie postawy prozdrowotnej uczniów z praktycznym wykorzystaniem robota Photon. Podczas zajęć skupimy się na najważniejszych czynnikach pozwalających pomóc uczniom dbać o swoje zdrowie psycho-fizyczne.

Grupa docelowa: klasy 1-3 szkoły podstawowe
Forma: warsztat
Preferowana liczba osób: do 30 osób łącznie; przy grupach 20-30 os. uczniowie będą dzieleni uczniów na 2 grupy, które równolegle będą brały udział w warsztatach.
Czas trwania: 60 min.
Miejsce: Wydział Nauk o Edukacji UwB,
Osoby prowadzące: mgr Sylwia Romanowska-Jonio (koordynator), Kinga Dobek Julia Górska
*Uwaga: zajęcia w semestrze letnim

Problematyka warsztatu skupia się na przedstawieniu czym jest patriotyzm oraz czym się różni od nacjonalizmu. Będzie to doskonała możliwość do wymiany doświadczeń, przemyśleń w małych zespołach dotyczących ww. kwestii. Uczestnicy warsztatów będą szukać odpowiedzi na pytanie: Co to znaczy Ojczyzna? Czym Ojczyzna jest dla mnie? Co ja mogę zrobić dla Ojczyzny?

Grupa docelowa: klasy 4-8 oraz 1-3 klasy szkół średnich
Forma: warsztat
Preferowana liczba osób: jedna klasa
Czas trwania: 45 min. (lub w zależności od potrzeb 2×45 minut)
Miejsce: Wydział Nauk o Edukacji UwB / zainteresowana szkoła,
Osoby prowadzące: Kinga Dobek *Uwaga: zajęcia możliwe do przeprowadzenia w maju i czerwcu 2023

Podczas warsztatów pt. „Być i mieć”, uczestnicy będą mieli okazję zgłębić tematykę dwóch przeciwstawnych stylów życia. Głównym celem warsztatów jest wzbudzenie refleksji i prowokowanie dyskusji na ten temat. Pierwsza część warsztatów skupia się na podejściu „być” – skierowanym na rozwój osobisty, samopoznanie i osiągnięcie wewnętrznego spełnienia. Poprzez różnorodne ćwiczenia i dyskusje, uczestnicy będą zachęcani do odkrywania swoich wartości, pragnień i celów w życiu. Omówione zostaną różne strategie, które można stosować w codziennym życiu, aby być bardziej autentycznym i dążyć do realizacji swoich marzeń. Druga część warsztatów dotyczy podejścia „mieć” – związanego z materializmem, konsumpcjonizmem i dążeniem do zdobywania dóbr materialnych. Będzie mowa o wpływie faktu posiadania na nasze samopoczucie, relacje z innymi oraz poczucie szczęścia. Podczas dyskusji zostanie poruszona zarówno pozytywny, jak i negatywny aspekt tego podejścia oraz podjęta próba odnalezienia równowagi między potrzebami materialnymi a duchowymi.

Warsztaty „Być i mieć” mają za zadanie skłonić uczestników do głębszej refleksji nad własnym podejściem i stylem życia, a także zachęcić ich do otwartej dyskusji na ten temat. Poprzez wymianę różnych perspektyw i doświadczeń, stworzą przestrzeń dla wzajemnego uczenia się i wzmacniania.

Grupa docelowa: klasy 4-8 oraz szkoły średnie
Forma: warsztat
Preferowana liczba osób: jedna klasa
Czas trwania: 2×45 min.
Miejsce:  zainteresowana szkoła
Osoby prowadzące: Zuzanna Kamińska, Paulina Alicja Kondzior
*Uwaga: zajęcia możliwe do przeprowadzenia w maju i czerwcu 2023

Uczestnicy będą mieli okazję uświadomić sobie czym jest przyjaźń, jak postępować by znaleźć przyjaciela, jak sprawić, by przyjaźń była trwała oraz jak być dobrym przyjacielem.

Grupa docelowa: klasy 7-8
Forma: warsztat
Preferowana liczba osób: jedna klasa
Czas trwania: 45 min (w razie potrzeby 2×45 min.)
Miejsce:  zainteresowana szkoła
Osoby prowadzące: Wiktoria Zdunik
*Uwaga: zajęcia możliwe do przeprowadzenia w maju i czerwcu 2023

Odpowiedzialność jest jednym z ważnych problemów w wychowaniu. Bez poczucia odpowiedzialności za siebie, za innych, za rodzinę, za Ojczyznę, za Ziemię nie sposób mówić o własnym rozwoju. Z odpowiedzialnością łączy się wolność. Każdemu przysługuje wolność wyboru, a z tym związana jest odpowiedzialność. Im większa wolność, tym większa odpowiedzialność. Celem warsztatu jest pobudzenie refleksji na ten temat. Uczestnicy będą mogli uświadomić sobie czym jest odpowiedzialność oraz za kogo człowiek jest odpowiedzialny.

Grupa docelowa: szkoły średnie
Forma: warsztat
Preferowana liczba osób: jedna klasa
Czas trwania: 45 min (w razie potrzeby 2×45 min.)
Miejsce:  zainteresowana szkoła
Osoby prowadzące: Wiktoria Zdunik
*Uwaga: zajęcia możliwe do przeprowadzenia w maju i czerwcu 2023

Zrzesza ludzi o wspólnych, podobnych zainteresowaniach. Jego celem jest działalność naukowa, popularyzacyjna i samokształceniowa, a także rozwijanie zainteresowań.

Koło naukowe jest doskonałym sposobem na włączenie się w życie uczelni, niepowtarzalną okazją zdobycia obszerniejszej wiedzy i możliwości dalszego rozwijania się poprzez udział w projektach, konferencjach i spotkaniach naukowych. Studenci mają możliwość rozwoju kreatywności i nabieraniu pewności siebie poprzez udział w prezentacjach i pokazach naukowych.

Oferujemy praktyczne zajęcia, podczas których uczniowie będą mogli samodzielnie przeprowadzić doświadczenia zgodne z podstawą programową. Mają one na celu zaznajomienie uczniów z podstawowymi pojęciami chemicznymi, jak reakcje chemiczne, zjawiska fizyczne, równania reakcji i właściwości substancji. Uczestnicy nauczą się rozdzielać mieszaniny, badać właściwości kwasów i zasad, a także obserwować reakcje spalania czy elektrolizy. Dają one solidne podstawy do późniejszej nauki chemii na bardziej zaawansowanych poziomach.

To niepowtarzalna okazja, aby w praktyce zobaczyć reakcje chemiczne omawiane w podręczniku, a także pogłębić swoją wiedzę poprzez aktywny udział w eksperymentach. Doświadcz nauki w praktyce i przekonaj się, jak ciekawe może być odkrywanie chemii!

Forma: warsztat
Czas trwania: 90 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (na uczelni)
Osoby prowadzące: : członkowie KNCh UwB „Pozyton”

Kontakt: ar86767@student.uwb.edu.pl, p.misiak@uwb.edu.pl

STUDENCKIE KOŁO NAUKOWE RUSYCYSTÓW

Koło zrzesza Studentki i Studentów filologii rosyjskiej UwB. Pole działalności jest szerokie i różnorodne, i zaprasza osoby chętne do dzielenia się swoim entuzjazmem dla kultury wschodniosłowiańskiej.

Czy znasz historię samowara? Czy wiesz, kto przywiózł herbatę do Rosji? Co wspólnego ma pęknięty samowar z rozbitym lustrem? Zapraszamy na spotkanie z bogatą i różnorodną tradycją picia herbaty w Rosji. Lekcja dla szkół średnich z prezentacją multimedialną, samowarem i degustacją herbaty (jeśli pozwoli na to sytuacja pandemiczna).
Forma: lekcja interaktywna, pogadanka, dyskusja
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (w zainteresowanej szkole) / zajęcia online
Osoby prowadzące: studenci ze Studenckiego Koła Naukowego Rusycystów
Kontakt: w.les@uwb.edu.pl

Opowiemy Wam, jak wita się wiosnę w Rosji, jak dawniej wyglądało to święto i jakie zwyczaje przetrwały do dzisiaj. Co symbolizuje każdy dzień Maslenicy i dlaczego bliny są okrągłe? Z nami poczujesz klimat wschodniego karnawału!

Forma: prezentacja, pogadanka, gry i zabawy
Czas trwania: 45 min.
Miejsce: zajęcia stacjonarne (w zainteresowanej szkole) / zajęcia online
Osoby prowadzące: studenci ze Studenckiego Koła Naukowego Rusycystów
Kontakt: w.les@uwb.edu.pl