Dialog mistrza z uczniem. UwB będzie wspierać najzdolniejszych uczniów

Ponad 30 pracowników z różnych wydziałów i jednostek Uniwersytetu w Białymstoku wzięło udział w szkoleniu dotyczącym tutoringu i pracy z najzdolniejszymi uczniami.

To początek szerszego projektu – programu wsparcia rozwoju najzdolniejszych uczniów przy wykorzystaniu metody tutoringu. Ta propozycja jest skierowana do szkół z województwa podlaskiego i okolicznych powiatów. We współpracy z dyrektorami szkół i nauczycielami, Uniwersytet w  Białymstoku chce zaprosić zdolnych uczniów – pasjonatów nauki do pracy i do rozwijania swoich zainteresowań pod okiem naukowców pracujących na uczelni.

Tutoring to dialog mistrza z uczniem, zakładający, że człowiek ma duży ukryty potencjał, który w odpowiednich warunkach może się ujawnić. Tutoring pracuje na pytaniach, jego celem jest wzmocnienie ucznia i edukacja spersonalizowana.

– Tutoring jest dążeniem do rozwoju ucznia, bez widocznej mety. Tutor nie pyta po to, by pokazać czego uczeń nie wie, ale by pokazać, co już wie i na czym można budować dalej. Tutoring to sztuka na edukacyjnej scenie – opowiadała podczas szkolenia dr Beata Karpińska – Musiał z Uniwersytetu Gdańskiego.

Uczestnicy dwóch dni szkoleniowych (4 i 5 lipca) poznawali sztukę pracy tutora: mowa była i o projektowaniu procesu tutorskiego, i o znaczeniu pierwszego spotkania z uczniem, spisywaniu kontraktu, nawiązywaniu relacji tak ważnych w tutoringu.

Beata Karpińska – Musiał przedstawiła narzędzia pomocne w wyznaczaniu celu naukowego i rozwojowego. Pokazywała, jak pracować poprzez esej, raport badawczy, dziennik uczenia się i portfolio. Uczyła, jak mądrze towarzyszyć tutee, czyli zdolnemu uczniowi.

Po szkoleniu, dopracowane zostaną szczegółowe zasady rekrutacji do programu tutorskiego na Uniwersytecie w Białymstoku. Rekrutacja planowana jest we wrześniu –  na rok szkolny 2022/2023.

Zdjęcie sali i uczestników spotkania.

Podobne wpisy