|

Rusza tutoring na UwB! Uczelnia będzie wspierać rozwój naukowych pasji zdolnych uczniów

Uniwersytet w Białymstoku rozpoczyna program tutorski skierowany do zdolnych uczniów z północno-wschodniej Polski. Szczegóły projektu i zasady rekrutacji zostały zaprezentowane dziś (9.11.2022), podczas kolejnego Forum Dyrektorów Szkół.

– To już czwarte nasze spotkanie w ramach Forum. Bardzo państwu dziękuję za liczne przybycie, zainteresowanie. Bardzo nam zależy na współpracy ze szkołami i mam nadzieję, że państwo też na niej korzystacie – mówiła witając uczestników dr hab. Jolanta Muszyńska, prof. UwB, prorektor ds. studenckich Uniwersytetu w Białymstoku. 

A form tej współpracy przybywa. Najnowszą, zaproponowaną przez uczelnię z myślą o najzdolniejszych uczniach, jest program tutorski pod hasłem „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”.

 – Tutoring to przede wszystkim metoda indywidualnej pracy z podopiecznym, czyli regularne, bezpośrednie spotkania, gdzie spotyka się mistrz, czyli tutor z tutee, czyli podopiecznym. Chcemy rozwijać pasje naukowo-badawcze uczniów, chcemy pokazywać im jak wyglądają badania naukowe, ale chcemy też wspierać ich w takiej umiejętności, która jest dzisiaj bardzo zapomniana: umiejętności obrony własnych poglądów. Chcemy uczyć ich wystąpień publicznych, pisania prac pisemnych, ale też pokazać specyfikę studiowania – wyjaśniała Dorota Sawicka z Centrum Popularyzacji Nauki UwB.

Do uruchomienia programu tutorskiego UwB szykował się od kilku miesięcy – nauczyciele akademiccy zainteresowani udziałem w projekcie w charakterze tutorów wzięli udział w szkoleniu. Teraz będą sprawować opiekę nad uczniami – maksymalnie dwoma, by zapewnić młodym ludziom bardzo indywidualne podejście.

W ramach tutoringu uczniowie będą spotykać się ze swoimi tutorami (w razie potrzeby także w formie zdalnej), realizować własne projekty badawcze. Będą też mogli uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych z wybranego przedmiotu prowadzonego przez tutora, korzystać z uniwersyteckiego sprzętu i księgozbioru. Efekty swojej pracy uczniowie zaprezentują za kilka miesięcy podczas uczelnianego Forum Tutoringu.

– W tym roku akademickim program ma charakter pilotażowy. Chcemy, by wystartował już w grudniu i potrwał do maja. Podczas tego pilotażowego okresu chcemy zebrać także informacje, opinie od szkół i uczniów – po to, by ewentualnie zmodyfikować nieco przyjęte teraz założenia – zapowiedziała Dorota Sawicka.  

Jak podkreślali przedstawiciele uczelni, zależy im, by w tutoringu uczestniczyli nie tyle uczniowie z najlepszymi ocenami, co młodzi ludzie z pasją, którzy mają zainteresowania naukowe. To nie mają być korepetycje czy forma douczania. To dlatego w procesie rekrutacji decydujący będzie przygotowany przez kandydata list motywacyjny i rozmowa kwalifikacyjna z nim.

Już w przyszłym tygodniu (18.11) na stronie internetowej uczelni pojawi się lista proponowanych tutorów i tematów, a także formularz zgłoszeniowy i regulamin programu. Zgłoszenia uczniów będą przekazywać na uczelnię dyrektorzy szkół. Rekrutacja rozpocznie się 21 listopada i potrwa do końca tego miesiąca.    

Nad wdrażaniem tutoringu czuwa uczelniany zespół, w którego składzie – oprócz prorektor Jolanty Muszyńskiej i Doroty Sawickiej – są także dr hab. Krzysztof Korotkich, prof. UwB – prorektor ds. kształcenia oraz dr Marta Kowalczuk-Walędziak – prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji.

W pierwszej, pilotażowej edycji wezmą udział tutorzy z 7 jednostek Uniwersytetu w Białymstoku: Wydziału Prawa, Wydziału Fizyki, Wydziału Nauk o Edukacji, Wydziału Filologicznego, Instytutu Socjologii, a także Wydziału Biologii, na którym odbyło się listopadowe spotkanie Forum Dyrektorów Szkół.  

– Wydział Biologii jest młody, ma dopiero 3 lata, ale Instytut Biologii funkcjonował u nas od ponad 40 lat. 99% nauczycieli biologii i przyrody w regionie wywodzi się z UwB. Nawet wśród dyrektorów szkół są biolodzy – mówił dr hab. Piotr Zieliński, prof. UwB, dziekan Wydziału Biologii. – Zawsze mamy otwarte drzwi i chętnie gościmy państwa u siebie na rozmaitych, także  cyklicznych wydarzeniach, seminariach, warsztatach. Organizujemy olimpiady i konkursy. Jesteśmy też gotowi na objęcie opieką zdolnych uczniów nastawionych na poznawanie przyrody – deklarował.

Szczegółowo ofertę wydziału dla uczniów i nauczycieli omówił dr Marek Bartoszewicz – prodziekan i jednocześnie koordynator ds. współpracy ze szkołami średnimi. Goście Forum mogli też wysłuchać jego prelekcji pt. „Kontrowersje wokół jodku potasu”. Obejrzeli również  unikatowe hodowle akwarystyczne na Wydziale Biologii i zwiedzili Uniwersyteckie Centrum Przyrodnicze.

Forum Dyrektorów Szkół zostało zainicjowane w czerwcu 2021 roku, a jego głównym celem jest rozwijanie kontaktów UwB ze szkołami ponadpodstawowymi północno-wschodniej Polski, prezentacja oferty uniwersytetu i organizowanie wspólnych przedsięwzięć edukacyjnych. Spotkania z władzami szkół oraz nauczycielami odbywają się cyklicznie, w różnych jednostkach uczelni.

Tutoring to kolejny projekt realizowany w ramach współpracy Uniwersytetu w Białymstoku ze szkołami. Ruszyła już m.in. akcja „Studiuj z UwB”, w ramach której największa podlaska uczelnia gości w szkołach z ciekawymi wykładami, warsztatami. Powstała też strona internetowa „Uniwersytet dla szkół”, na której można znaleźć ofertę zajęć i innych atrakcji dla młodszych i starszych uczniów: https://szkoly.uwb.edu.pl/

Podobne wpisy