Podsumowanie debaty „Nowoczesna edukacja”

Jak powinna wyglądać nowoczesna szkoła i nowoczesna edukacja? Jakie zmiany muszą dokonać się w polskiej szkole? Kogo i czego może nauczyć robot? Kto lepiej uczy YouTube czy nauczyciel?  Czy ChatGPT jest w stanie zastąpić nauczyciela? To tylko część zagadnień, jakie wspólnie poruszaliśmy podczas piątkowej debaty (24 marca 2023 r.) zatytułowanej „Nowoczesna edukacja”. Do rozmowy zaprosiliśmy dr Martę Kowalczuk-Walędziak – prodziekan ds. współpracy międzynarodowej Wydziału Nauk o Edukacji UwB, która zajmuje się naukowo kształceniem nauczycieli oraz innowacjami w edukacji. Dr Kowalczuk-Walędziak, powołując się na prowadzone badania międzynarodowe, zwracała uwagę, że szkoły innowacyjne to szkoły otwarte, w których panuje znakomita relacja po między dyrektorem a nauczycielem, nauczycielem a nauczycielem (ważny element współpracy). To szkoły współpracujące ze społecznością lokalną. Nie tylko nauczyciel i uczeń odpowiedzialny jest za nowoczesną szkołę, to także poziom polityków oświatowych – mówiła prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji.

Pod wpływem stresu nie uczymy się, uczymy się w dobrej atmosferze, przyswajamy wiedzę, gdy czujemy się dobrze – podkreślała dr Marta Białobrzeska, dyrektor I Społecznego Liceum w Białymstoku „Fabryczna 10”, polonistka współpracująca z UwB. Wszyscy uczestnicy debaty wymieniali relacje, jako jedną z najważniejszą składowych nowoczesnej edukacji.

Matematyk Piotr Wojtecki opowiadał, jak jego uczniowie piszą sprawdziany i robią notatki na lekcjach na tabletach, jak wykorzystuje na lekcjach YT. Jego zdaniem uczeń musi mieć przewodnika po sieci internetowej, który wskaże wartościowe treści. Marcin Pogorzelski (Learning & Development Manager, Photon Education) opowiadał, jak powstawał robot edukacyjny Photon i do czego może być wykorzystywany. Jego zdaniem nowoczesna szkoła to nie tylko technologie, to także ludzie. O tym jak ważni są nauczyciele z pasją mówił Bartosz Cieślak – uczeń Technikum Handlowo-Ekonomicznego w Białymstoku, przewodniczący Młodzieżowej Rady Miasta Białegostoku.

Nowoczesna szkoła to interdyscyplinarność, kształcenie pomiędzy różnymi dziedzinami nauki i przedmiotami szkolnymi. To symulacja prawdziwego życia, a szkoła powinna być takim miejscem, gdzie toczy się prawdziwe życie. Poza tym wiele rzeczy zadziało się, bo spytałam własnych uczniów: „Jak to zrobić?” – opowiadała polonistka, która na co dzień uczy wykorzystując nowoczesne technologie. ToKatarzyna Polak – współtwórczyni Podlaskiego Klubu Kreatywnych Nauczycieli.

Uczniowie obecni w Uniwersyteckim Centrum Kultury zwracali uwagę na przeładowanie uczniów materiałem do nauki i przemęczenie uczniów, na konieczność wprowadzenia metod aktywizujących i pracy w grupach.

Współczesna szkoła powinna uczyć umiejętności pracy w zespole, otwartości na ludzi, komunikatywności, umiejętności przystosowania się do zmian i języków obcych – podsumowywała dyrektor Białobrzeska. Dr Kowalczuk-Walędziak podkreślała, że nauczyciele muszą też być otwarci, by uczyć się od uczniów, którzy często są bardziej zaawansowani technologicznie. Wszyscy byli zgodni, że nowoczesna szkoła to relacje i otwartość, zachowywanie równowagi pomiędzy programami, technologami a nauczycielami z pasją. Nowoczesna edukacja to przestrzeń, w której człowiek się rozwija.

Debata „Nowoczesna edukacja” odbywała się w ramach Spotkań z Nauką na kampusie UwB. Debaty Uniwersytetu w Białymstoku to część projektu ”Misja 3.0 – Uniwersytet Otwarty” współfinansowanego z programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki Ministerstwa Edukacji i Nauki.

W debacie uczestniczyli uczniowie: Zespołu Szkół Handlowo-Ekonomicznych, Zespołu Szkół Społecznych „Fabryczna 10”, Zespołu Szkół Handlowo-Ekonomicznych, Liceum Ogólnokształcącego Infotech w Białymstoku.

Transmisję wydarzenia oglądali także odwiedzający Targi Młody Białystok na Stadionie Miejskim.

Debatę przygotowało Centrum Popularyzacji Nauki UwB, spotkanie prowadziła Dorota Sawicka.

Filmowe podsumowanie Debaty „Nowoczesna Edukacja”:


Galeria:

Podobne wpisy