|

Program tutorski na UwB uroczyście zainaugurowany

Wybrali temat badawczy i tutora, z sukcesem przeszli rekrutację, dziś (20.02.23) uczestniczyli we wspólnym spotkaniu w murach uczelni. To uczniowie z podlaskich szkół ponadpodstawowych, którzy zakwalifikowali się do programu tutorskiego „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”. Na Uniwersytecie w Białymstoku odbyła się jego uroczysta inauguracja. – Cieszę się, że społeczność akademicka poszerza się o nowych członków – mówił witając młodych pasjonatów nauki prof. UwB Krzysztof Korotkich, prorektor największej podlaskiej uczelni.

W pierwszej, pilotażowej edycji programu, weźmie udział 24 uczniów z Białegostoku, Łomży, Grajewa i Sokółki. Przed nimi 4 miesiące zajęć pod okiem akademickiej kadry.

– Jestem szczęśliwy, że spełniają się marzenia, bo jeszcze jako nauczyciel w szkole średniej – a miałem taki epizod, z czego jestem dumny – zawsze marzyłem żeby pracować metodą „jeden na jeden”. To podstawa efektywności, przyjemności pracy, a także możliwości realizowania najważniejszych, najtrudniejszych pomysłów, tematów, projektów. Nasz uniwersytet wprowadza taką możliwość – mówił na inauguracyjnym spotkaniu dr hab. Krzysztof Korotkich, prof. UwB, prorektor ds. kształcenia.

O założeniach programu tutorskiego opowiedziała dr Marta Kowalczuk-Walędziak – prodziekan Wydziału Nauk o Edukacji UwB.

– Tutoring to uporządkowane podejście do budowania relacji z podopiecznym, polegające na poświęcaniu mu uwagi, traktowaniu go z szacunkiem i życzliwością, docenianiu jego talentów, pasji, doświadczenia, odkrywaniu jego mocnych stron, m.in. poprzez stawianie wyzwań intelektualnych, czy rozwojowych oraz inspirowaniu do wielkości – podkreślała. 

Okazało się, że ważnym pierwszym krokiem do nawiązania takiej relacji była już sama rozmowa kwalifikacyjna do programu, bezpośredni kontakt uczniów z wybranymi przez nich naukowymi opiekunami. Jak mówiła Dorota Sawicka z Centrum Popularyzacji Nauki, niejeden tutor po tej rozmowie na nowo odczytał list motywacyjny, jaki przesłał na etapie zgłoszeń licealista. 

Niektóre ze spotkań kwalifikacyjnych zaowocowały pierwszymi naukowymi działaniami jeszcze przed oficjalną inauguracją programu. Tak było w przypadku Zuzanny Rybarczyk z II Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku, która pod okiem prof. dr hab. Kamili Budrowskiej będzie zajmowała się granicami wolności słowa.

– Zaczęłyśmy już nawet spotykać się, pani profesor umożliwiła mi branie udziału w zajęciach na uniwersytecie, razem ze studentami Wydziału Filologicznego. Pracujemy nad artykułem, który być może potem, jeśli będzie wystarczająco dobry, uda się opublikować w jakimś czasopiśmie naukowym – relacjonowała Zuzanna Rybarczyk.

– Robimy coś wspólnie i myślę, że spotykamy się mniej więcej w połowie drogi: to są moje oczekiwania, to co ja chciałabym z panią Zuzanną zrobić, ale też jej marzenia, pasje, propozycje. I mam nadzieję, że coś nam z tego dobrego wyjdzie – mówiła prof. Kamila Budrowska. – Praca turoska, praca w relacji uczeń – mistrz, to jest praca, którą uniwersytety znają od wieków. My mamy pojedynczych uczniów, doktorantów, magistrantów, a teraz będziemy mieli jeszcze uczniów liceów.

Jednym z uczestników programu będzie też Szymon Głodkowski z I Liceum Ogólnokształcącego w Łomży. Co ciekawe, sam zaproponował swojemu tutorowi modyfikację tematu. 

– Wybrałem temat o organizacji czasu, ponieważ myślę, że jest ona kluczem do życia w społeczeństwie. Jeżeli posiądziemy umiejętność organizacji czasu, to dobrze opanujemy inne umiejętności, np. zarządzania finansami, organizacji pracy – opowiadał Szymon. Jak przyznał, sam ma problemy z organizacją czasu. – Myślę, że jest to możliwe, żeby to zbadać, wyciągnąć wnioski. Jeszcze nie mam żadnej wstępnej tezy badawczej, ale myślę, że to będzie bardzo ciekawe doświadczenie.

Szymona i dwoje innych uczniów pod swoją naukową opieką będzie miała dr hab. Alicja Korzeniecka-Bondar, prof. UwB.

– Będzie to dla nas proces wzajemnego odkrywania się, ale z całą pewnością celem jest to, by uczniowie przeprowadzili badania, na miarę swoich możliwości. Mam też ambicję, by z tego powstały jakieś teksty, być może nawet opublikowane – zapowiada tutorka.

Zamiast powitalnych dyplomów, uczniowie dostali karty biblioteczne, dzięki którym będą mogli korzystać z księgozbioru Biblioteki Uniwersyteckiej.

Naukową atmosferę podczas inauguracji zapewnił wykład „Jak pracuje ludzki mózg?”, który wygłosił dr Marek Bartoszewicz z Wydziału Biologii UwB. Na zakończenie tutorzy oraz ich podopieczni mieli okazję porozmawiać i lepiej się poznać podczas spotkania integracyjnego.  

Program tutorski „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca” został zainicjowany na największej podlaskiej uczelni jesienią 2022 r. Jest skierowany do zdolnych uczniów, chcących rozwijać swoje naukowe pasje. Z myślą o nich nauczyciele akademiccy z UwB przygotowali w sumie prawie 40 bardzo różnych tematów do wyboru. Rekrutacja do tutoringu była dwuetapowa: kandydaci musieli przygotować list motywacyjny i wziąć udział w rozmowie kwalifikacyjnej z wybranym tutorem.

W najbliższych miesiącach uczniowie, czyli tutees, będą nie tylko spotykać się regularnie ze swoimi naukowymi opiekunami i realizować własne projekty badawcze. Będą też mogli uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych z wybranego przedmiotu prowadzonego przez tutora, korzystać z uniwersyteckiego sprzętu i księgozbioru. Efekty swojej pracy uczniowie zaprezentują na koniec podczas uczelnianego Forum Tutoringu.

Podobne wpisy