|

Uczniowie jako badacze, naukowcy i odkrywcy. Oficjalnie rozpoczęła się druga edycja Programu Tutorskiego UwB

Przez pół roku będą spotykać się ze swoimi tutorami, by wspólnie realizować wybrane projekty badawcze. 28 uczniów z Białegostoku, Łomży, Grajewa, Dąbrowy Białostockiej, a nawet Bydgoszczy uczestniczy w drugiej edycji Programu Tutorskiego Uniwersytetu w Białymstoku „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”. W poniedziałek, 18 grudnia, program został oficjalnie zainaugurowany w Uniwersyteckim Centrum Kultury. Tutees spotkali się z tutorami, a na uroczystości obecni byli również nauczyciele ze szkół średnich i rodzice.

Jan Kropiwnicki z Technikum Programistycznego Infotech bierze udział w programie tutorskim po raz drugi. Ponownie będzie współpracował z prof. dr. hab. Edwardem Piotrowskim z Wydziału Fizyki Uniwersytetu w Białymstoku, realizując temat „Złudzenia umysłu kontra symulacje: ciągi losowe – metody Monte Carlo, język Maxima”.

– Bardzo dobrze współpracowało mi się z panem profesorem Piotrowskim w czasie pierwszej edycji. Teraz ponownie zajmiemy się metodami Monte Carlo. To temat tak fascynujący, że warto rozwijać go dalej – podkreśla Jan Kropiwnicki, który wziął udział w uroczystej inauguracji programu tutorskiego.

Uczestniczył w niej również Patryk Stelmaszek, który do Białegostoku przyjechał aż z Bydgoszczy. Jako tutee będzie realizował temat „Dyplomacja energetyczna” wspólnie z dr hab. Oksaną Voytyuk, prof. UwB z Wydziału Stosunków Międzynarodowych.

– Faktycznie odległość między Białymstokiem, a Bydgoszczą jest spora, ale nie jest to moja pierwsza wizyta na Uniwersytecie w Białymstoku. Poznałem tę uczelnię w ubiegłym roku jako laureat olimpiad, organizowanych na UwB. Miałem wtedy okazję poznać panią prof. Annę Doliwę-Klepacką i ona doradziła mi, że warto zainteresować się Programem Tutorskim Uniwersytetu w Białymstoku. Czegoś podobnego nie znalazłem w Bydgoszczy, więc postanowiłem pójść za radą pani profesor – opowiada Patryk Stelmaszek, uczeń I Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida w Bydgoszczy.

Z możliwości rozwoju skorzysta w sumie 28 uczniów, którzy z powodzeniem zakończyli rekrutację do tegorocznej edycji programu tutorskiego. To młodzież ze szkół średnich w Białymstoku (I LO, II LO, V LO, XI LO, I Społeczne LO Fabryczna, Akademickie Liceum Ogólnokształcące, Infotech) oraz z I LO w Grajewie, LO w Dąbrowie Białostockiej, I LO w Łomży oraz I LO w Bydgoszczy. Swoje naukowe pasje będą rozwijać pod czujnym okiem 19 naukowców z UwB z 8 Wydziałów: Ekonomii i Finansów, Filologicznego, Fizyki, Nauk o Edukacji, Socjologii, Prawa, Stosunków Międzynarodowych i Studiów Kulturowych, którzy przygotowali ponad 30 tematów do wyboru.

– Jedną z uczennic będziemy rozwijać temat „ Czy warto jeszcze wychodzić z domu? Praktyki uczestnictwa w kulturze we współczesnej Polsce” – mówi dr Maciej Białous z Wydziału Socjologii UwB, który w roli tutora występuje już po raz drugi. – Pierwsza edycja była ciekawym doświadczeniem, ponieważ uczyliśmy się wszyscy tego tutoringu. Była to wspaniała przygoda i z tej pracy jestem bardzo zadowolony. Uczennica, która wtedy się do mnie zgłosiła, chciała skupić się na badaniu aktywności kulturalnej seniorów w Białymstoku, czyli na nietypowym, wydawałoby się, temacie dla młodzieży. Współpraca układała się świetnie, spotykaliśmy się zazwyczaj dwa razy w miesiącu, nie tylko na uniwersytecie. Mieliśmy na przykład zaproszenie do Białostockiej Rady Seniorów – wspomina dr Maciej Białous.

– Życzę wszystkim, którzy zakwalifikowali się do drugiej edycji, by poczuli się jak badacze, naukowcy i przede wszystkim odkrywcy. My nie chcemy mówić, że będziemy was czegoś uczyć, że będziemy poszerzać waszą wiedzę. My chcemy zapukać do waszego potencjału, do waszych zdolności i umiejętności, bo skoro tu przyszliście, to takie zdolności i umiejętności macie i chcecie się rozwijać – mówiła podczas poniedziałkowej uroczystości Dorota Sawicka, kierownik Centrum Popularyzacji Nauki UwB, które współorganizuje program tutorski.

Z kolei dr hab. Krzysztof Korotkich, prof. UwB, prorektor uczelni ds. kształcenia, zwracał uwagę, że spotkanie tutee – tutor to także możliwość rozwoju nauki i naukowców.

– Dzięki wam my się rozwijamy. Stawiacie pytania, a bez pytań nie ma nauki. Nie ma uniwersytetu, który może rozwijać się bez pytań, bez problemów. Nie ukrywam, że zależy nam bardzo na tym, aby wasza wspólna praca pozwoliła się rozwijać uniwersytetowi w taki sposób, że to wy kiedyś będziecie studentami, doktorantami, że będziecie tworzyli kadrę naukową – podkreślał prof. UwB Krzysztof Korotkich.

Podczas inauguracji młodzi ludzie mogli też wysłuchać wykładu pt. „Słowo – dźwięk – cisza. O sztuce pisania dramatów radiowych”, który wygłosiła dr hab. Iwona Rusek z Wydziału Filologicznego.

Tegoroczna edycja programu tutorskiego zakończy się w czerwcu 2024 roku prezentacją efektów pracy badawczej.

Tutoring to przede wszystkim metoda indywidualnej pracy z podopiecznym, czyli regularne, bezpośrednie spotkania, gdzie spotyka się mistrz, czyli tutor z tutee, czyli podopiecznym. Program służyć ma rozwijaniu pasji naukowo-badawczych uczniów, ale także wspieraniu takich umiejętności, jak argumentacja, obrona własnych poglądów, sztuka wystąpień publicznych, pisanie prac pisemnych. Program ma też pokazywać specyfikę studiowania i pracy naukowej na uniwersytecie.

Efektem pierwszego Programu Tutorskiego UwB w roku szkolnym 2022/2023 było ponad 20 oryginalnych uczniowskich projektów naukowych i artystycznych. W pilotażowej edycji wzięło udział 21 uczniów z województwa podlaskiego: z Białegostoku, Łomży, Sokółki i Grajewa. Merytorycznym wsparciem objęło ich 16 tutorów.

Więcej szczegółów znajduje się na stronie: uwb.edu.pl/uniwersytet/struktura/centrum-popularyzacji-nauki/tutoring.

Podobne wpisy